Kształtowanie tożsamości cyfrowej w słowackim środowisku akademickim – od awaryjnego nauczania zdalnego (ERT) do efektywnego nauczania online
Streszczenie w języku polskim
Rok 2020 był wyzwaniem pod względem poprawy lub rozwoju tożsamości cyfrowej. Elastyczność i zdolność adaptacji stały się kluczowymi umiejętnościami we wszystkich sektorach. Powodzenie każdej technologii informacyjnej czy też jej zastosowania zależy od sposobu jej wykorzystania. Jeśli chodzi o system edukacji, istnieje potrzeba dostosowania się do pokolenia Z; uczniowie powinni znajdować się w centrum kształcenia, natomiast nauczyciel powinien pełnić funkcję tutora lub coacha. Jest to możliwe dzięki x-learningowi, który opiera się na uczeniu się przez doświadczenie. Jak wiadomo, cała edukacja uniwersytecka przeniosła się jednak do świata online i doświadczyliśmy tzw. awaryjnego nauczania zdalnego (ERT). Z czasem przeszliśmy od ERT do efektywnego procesu nauczania-uczenia się online. Dobrze zaplanowany proces nauczania-uczenia się online znacząco różni się od kursów oferowanych online w odpowiedzi na sytuacje kryzysowe. W tekście przedstawiono różnice między tymi dwoma systemami wraz z zastosowanymi innowacyjnymi metodami nauczania. Celem autorek jest podzielenie się informacjami dotyczącymi najlepszych praktyk w nauczaniu online oraz hybrydowej lub internetowej formy stażu, które ukształtowały tożsamość cyfrową. Innowacyjne metody w połączeniu z nowoczesnymi technologiami obecnie oferują szeroki zakres procesu nauczania-uczenia się.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bagalová, L., Gogolová, D., Dolnáková, M. (2014). Inovatívne a aktivizujúce metódy vo výučbě 1. – 4. ročníka ZŠ. Bratislava: Dr. Josef Raabe Slovensko Publishing.
Bálintová, H. (2009). Efektívne a inovačné trendy a metódy vo vzdelávacom procese. In: Tvorivosť a inovácia v európskom vysokoškolskom priestore (pp. 15–22). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Fakulta humanitných vied.
Beevam. (2020). Prax študentov EKUS. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=XwUrG2GHh84&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1HnWfFuFeFJkFsMSc0r2Uwfrk7VmscsJzwvRhRPTy2QswzADSxlT_G_kE [access: 20.04.2021].
Carter, T. (2018). Preparing Generation Z for the Teaching Profession. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1166694.pdf [access: 20.07.2021].
Cilliers, E.J. (2017). The Challenge of Teaching Generation Z. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, vol. 3(1), 188–198, DOI: https://doi.org/10.20319/pijss.2017.31.188198.
Dančišinová, L., Kozárová, I. (2021). Globalizácia, kultúra, interkultúrna komunikácia a kultúrna inteligencia vo vzájomných súvislostiach. Dosahy pre interkultúrny manažment. Prešov: Vydavateľstvo prešovskej univerzity.
Globálne vzdelávanie. Retrieved from: https://globalnevzdelavanie.sk/vzdelavaciematerialy [access: 20.06.2021].
Haque, A. (2021). No One Wants to Be a Host of Ghost Sessions: Techniques to Improve Student Engagement and Active Participation. In: I. Fayed, J. Cummings (eds.), Teaching in the Post COVID-19 Era (pp. 433–442). Cham: Springer, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-74088-7_43.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved from: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning [access: 20.05.2021].
Hutter, M., Throsby, D. (2008). Beyond Price: Value in Culture, Economics, and the Arts. Cambridge: Cambridge University Press.
Javorčíková, J., Badinská, M. (2021). Reading and Critical Thinking Skills of Undergraduate Students: A Quantitative Analysis. Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, vol. 9(4), 655–666, DOI: https://doi.org/10.22190/JTESAP2104655J.
Kaja. (2020). Magické fontány vytárajú perfektný očný klam. Čo je to za trik? Retrieved from: https://beevam.sk/2020/05/01/magicke-fontany-vytaraju-perfektny-ocny-klam-co-je-to-za-trik [access: 20.04.2021].
Kaja&Kornel. (2020). Interiérový dizajnér radí ako zariadiť domov nadčasovo. Retrieved from: https://beevam.sk/2020/02/11/interierovy-dizajner-radi-ako-zariadit-domov-nadcasovo/?fbclid=IwAR3QMuoBFYGkzqS3zzss9kXDJMe_gh-skclIOMx1ELtoHsj0J1998udNC_c [access: 20.04.2021].
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Pearson FT Press.
Kornel. (2020). Nábytok z masívu je správnou voľbou. Prečo ho mať doma? Retrieved from: https://beevam.sk/2020/05/10/nabytok-z-masivu-je-spravnou-volbou-3-dovody-preco-ho-mat-doma [access: 20.04.2021].
Krško, J. (2016). Všeobecnolingvistické aspekty onymie. Banská Bystrica: Belianum.
Langer, T. (2016). Modern Lecturer: A Guide for a Successful Adult Educator. Prague: Grada Publishing.
Law No. 131/2002 on Higher Education and on Changes and Supplements to Some Laws. Retrieved from: https://www.ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_lang=en&p_isn=83784 [access: 20.07.2021].
Law No. 138/2019 on Pedagogical and Professional Employees. Retrieved from: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2019/138/20191015 [access: 20.07.2021].
Means, B., Bakia, M., Murphy, R. (2014). Learning Online: What Research Tells us about Whether, When and How. New York–London: Routledge.
Moree, D. (2015). Základy interkulturního soužití. Praha: Portál.
PDCS. Retrieved from: https://www.kurzy.sk/vzdelavacie-spolocnosti/723/pdcs [access: 20.04.2021].
Pecníková, J. (2018). Digital Identity in the Reflections of Cultural Values. In: Buduščee v nastojaščem: čelovečeskoje izmerenije cifrovoj epochi (pp. 63–66). Moskva: NIU.
Pondelíková, I. (2020). Úvod do medzinárodných kultúrnych vzťahov a interkultúrnej komunikácie. Banská Bystrica: Dali-BB.
Pondelíková, I., Pecníková, J. (2020). Inovatívne metódy na univerzite súčasnosti a rozvoj digitálnej identity. In: Jazykovedné, literárnovedné a didaktické kolokvium L-7 (pp. 66–77). Bratislava: Z-F LINGUA.
Singh, J.P. (2020). Culture and International Development: Managing Participatory Voices and Value Chains in the Arts. In: Managing Culture. Reflection on Exchange in Global Times (pp. 25–49). Belfast: Palgrave Macmillan.
Starting Point-Teaching Entry Level Geoscience. What Is Experience-Based Learning? Retrieved from: https://serc.carleton.edu/introgeo/enviroprojects/what.html [access: 26.03.2021].
Stebila, J. (2015). Inovatívne vyučovacie metódy a ich využitie v technickom vzdelávaní. Banská Bystrica: Belianum FPV UMB v BB.
Šatava, L. (2009). Jazyk a identita etnických menšín. Praha: Slon.
Šubrt, J., Arnason, J.P. (Eds.). (2010). Kultury, civilizace, světový systém. Praha: Karolinum.
Tökölyová, T. (2018). Selected Topics of International Relations: Textbook for Students of International Relations. Praha: Central European Education Institute.
Vizcaya-Moreno, M.F., Pérez-Cañaveras, R.M. (2020). Social Media Used and Teaching Methods Preferred by Generation Z Students in the Nursing Clinical Learning Environment: A Cross-Sectional Research Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 17(21), DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17218267.
Vzdelávacie centrum Zaježová. Retrieved from: https://www.centrumzajezova.sk/co-ponukame/programy-pre-skoly [access: 20.04.2021].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.139-158
Data publikacji: 2022-12-28 15:44:01
Data złożenia artykułu: 2021-08-31 10:21:43
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.