Edukacja przedszkolna na Madagaskarze. Aktualna sytuacja i wyzwania dla rozwoju w XXI wieku
Streszczenie w języku polskim
Społeczeństwo XXI wieku coraz większą wagę przywiązuje do zdobywania i wykorzystywania wiedzy. Niniejszy artykuł dotyczy edukacji małych dzieci na Madagaskarze – kraju, w którym znaczna część populacji nigdy nie chodziła do przedszkola. Autor stara się przedstawić przegląd opinii dotyczących edukacji przedszkolnej i jej związek z rozwojem dzieci. Wzrost liczby uczniów uczęszczających do świetlic przedszkolnych świadczy o rosnącym zainteresowaniu wychowaniem przedszkolnym. Co istotne, nie wszystkie dzieci mają dostęp do tych samych usług edukacyjnych. Nierówności zaczynają się we wczesnym dzieciństwie, co może hamować ich edukację, uniemożliwiając pełny rozwój indywidualnego potencjału. Wzmocnienie sektora edukacji przedszkolnej zależy od szkolenia podmiotów pracujących na rzecz długoterminowego rozwoju małych mieszkańców Madagaskaru.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Français (France))Bibliografia
LITTERATURE
Aboulfaraj, F.Z. (1996). Les mentalités entravent le développement : Former des cadres, mais surtout des citoyens. L’Economiste, N° 244.
Agence Japonaise de Coopération Internationale (JICA), Centre Japonais de Développement International (IDCJ). (2015). Etude sur le secteur de l’éducation de base en Afrique, Madagascar. Rapport d’analyse du secteur de l’Éducation de base, P. 20. Avril.
Akkari, A., Fuentes, M., Loomis, C. (2016). Développer l’éducation de la petite enfance en Afrique… : oui, mais comment ? Eduform Afrique, N° 24, 38–43.
Banque mondiale. (2013). Madagascar : Pour un dialogue sue les enjeux de développement. Washington : World Bank Group.
Banque mondiale. (2014). Opportunités et défis pour une croissance inclusive et résiliente : recueil de notes de politique pour Madagascar. Washington : World Bank Group.
Coury, D., Ndabananiye, C., Tossou, B. (2014). Situation du Développement de la Petite Enfance en Afrique de l’Ouest et Centrale en 2010–11. Document de travail, UNESCO-IIEP Pôle de Dakar, Novembre.
Djistera, A.A. (2019). Évolution et enjeux de l’enseignement supérieur à Madagascar. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N – Educatio Nova, vol. 4, 21–37.
Lucas, R. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, vol. 22(1), 3–42.
Ministère de l’Éducation, Ministère de l’Enseignement Scientifique et de la Recherche Scientifique, Ministère de l’Emploi, de l’Enseignement technique et de la Formation Professionnelle (2017). Plan sectoriel de l’éducation 2018–2022.
PASEC. (2017). Performance du système éducatif malgache : Compétences et facteurs de réussite au primaire. Dakar.
Plateforme Nationale de Pilotage du Secteur Éducation. (2019). Aide mémoire de la Revue de démarrage du plan sectoriel de l’éducation.
Romer, P.M. (1990). Human capital and growth: theory and evidence. Carnegie-Rochester Conference Series on Public Policy, vol. 32, 251–286.
Suwa-Eisenmann, A. (2013). « Urgence de la lutte contre les inégalités ». Rencontres Économiques d’Aix-en-Provence 2013 – Le Choc des temps. L’économie mondiale entre urgences et long terme. Le Cercle des économistes, 338–340.
UNESCO. (2007). Un bon départ : éducation et protection de la petite enfance. Rapport mondial de suivi de l’EPT. Paris.
UNESCO. (2012). Rapport mondial de suivi de l’éducation pour tous. Jeunes et compétences : l’éducation au travail. Paris.
NETOGRAPHIE
Hansen, K. (2016). Développement de la petite enfance : un investissement judicieux pour la vie. Pris à partir de : https://blogs.worldbank.org/fr/education/d-veloppement-de-la-petite-enfance-un-investissement-judicieux-pour-la-vie [accès : 10.05.2021].
www1 : www.education.gov.mg/systeme-educatif/prescolaire [accès : 10.05.2021].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.395-408
Data publikacji: 2021-09-22 09:55:51
Data złożenia artykułu: 2020-06-01 21:44:53
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.