Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne
Streszczenie w języku polskim
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Andersen, H.Ch. (1980). Imbryk. W: tegoż, Baśnie (s. 183–184). Warszawa: Nasza Księgarnia.
Armstrong, F. (reż.). (2009). Wiek głupoty (The Age of Stupid). Wielka Brytania.
Bator, J. (2017). Purezento. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Bauman, Z. (2009). Nieludzkość jest w ludzkiej mocy – cz. 1. Gazeta Wyborcza. Pobrane z: https://wyborcza.pl/1,76842,6612492,Nieludzkosc_jest_w_ludzkiej_mocy___cz__1.html [dostęp: 10.01.2020].
Bińczyk, E. (2017). Odrobina krytycznego dystansu. Historia środowiska na temat debaty o antropocenie. AVANT, nr 3, 205–218.
Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ciastoch, M. (2019). „Jesteśmy przerażeni Waszą biernością” – w piątek młodzi sparaliżują miasta. 6 żądań wobec polskich polityków. Pobrane z: https://noizz.pl/ekologia/20-wrzesnia-mlodziezowy-strajk-klimatyczny-postulaty-strajku-do-politykow/c5818e8 [dostęp: 20.01.2020].
Czapliński, P., Bednarek, J.B., Gostyński, D. (2017). Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich. Poznań: Wydawnictwo Rys.
Czopczyk, D. (2020). Czym jest zero waste. Pobrane z: http://zero-waste.pl/czym-jest-zero-waste [dostęp: 20.01.2020].
Díaz, S., Settele, J., Brondízio, E., Ngo, H.T., Guèze, M., …, Zayas, C. (2019). Summary for policymakers of the global assessment report on biodiversity and ecosystem services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. Pobrane z: https://ipbes.net/sites/default/files/downloads/spm_unedited_advance_for_posting_htn.pdf [dostęp: 20.01.2020].
Domańska, E. (2008). Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami. Kultura Współczesna, nr 3, 9–21.
Domańska, E. (2013). Humanistyka ekologiczna. Teksty Drugie, nr 1–2, 13–32.
Esbud (2016). Recykling a upcykling – zobacz różnice. Pobrane z: https://esbud.pl/recykling-a-upcykling-zobacz-roznice [dostęp: 2.01.2020].
Graham-McLay, Ch. (2020). New Zealand schools to teach students about climate crisis, activism and ‘eco anxiety’. The Gurdian. Pobrane z: www.theguardian.com/world/2020/jan/13/new-zealand-schools-to-teach-students-about-climate-crisis-activism-and-eco-anxiety [dostęp: 21.01.2020].
Hatley, K. (1993). A Neo-Humanist Model of Education. New Renaissance, vol. 4/1, 10–13.
Jackson, T. (2015). Dobrobyt bez wzrostu. Ekonomia dla planety o ograniczonych możliwościach. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Jaskółowa, E. (2012). Nauczanie interpretacji w kontekście nowej podstawy programowej. W: G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska (red.), Jestem – więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością (s. 229–239). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kamenetz, A. (2019). Most Teachers Don’t Teach Climate Change; 4 In 5 Parents Wish They Did. NPR. Pobrane z: www.npr.org/2019/04/22/714262267/most-teachers-dont-teach-climate-change-4-in-5-parents-wish-they-did [dostęp: 23.01.2020].
King, T. (2013). Pacyfik northwest upcycling i ancient japanese kintsukuroi. Pobrane z: https://hammerandhand.com/field-notes/pacific-northwest-upcycling-ancient-japanese-kintsukuroi [dostęp: 20.01.2020].
Kojzar, K. (2019). Najpierw natura, potem matura. non / fiction – nieregularnik reporterski, nr 6, 33–41.
Koziołek, R. (2015). Dobrze się myśli literaturą. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Kultura Współczesna (2007), nr 4: Odpady w kulturze/kultura odpadów.
Latour, B. (2009). Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: IBL PAN.
Ogłoza, E. (2014a). Antonimia w podręczniku i „Dzbanek do herbaty” Hansa Christiana Andersena. W: D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 183–194). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ogłoza, E. (2014b). Wokół opowieści Hansa Christiana Andersen. O radości czytania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ojciec Święty Franciszek (2015). Encyklika Laudatio si’. W trosce o wspólny dom. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Pacewicz, P. (2020). RPO: Uczcie o zmianach klimatu! MEN: Uczymy o dziurze ozonowej i korozji. OKO: Co to ma do rzeczy? OKO.press. Pobrane z: https://oko.presrpo-uczcie-o-zmianach-klimatu-men-uczymy-o-dziurze-ozonowej-oko-press-analizuje-szkolny-program/?fbclid=IwAR1nhfD7YJG7_ygtFYDkvxGSK6u72yeNz5dmrKC4uxylnDZiZGWQTJnYaUo [dostęp: 21.01.2020].
Parker, G. (2019). Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku. Oświęcim: Wydawnictwo Napoleon V.
Pessel, W.K. (2008). Antyrecyklingowe studium z antropologii codzienności. Łomża: Oficyna Wydawnicza Stopka.
Pomian, K. (2010). Kryzys przyszłości. W: K. Michalski (red.), Rozmowy w Castel Gandolfo (T. 1; s. 207–219). Warszawa–Kraków: Centrum Myśli Jana Pawła II, Wydawnictwo Znak.
Raport Międzyrządowej Platformy ds. Różnorodności Biologicznej i Funkcji Ekosystemu (IPBES) przy ONZ.
Rathje, W. (2004). Archeologia zintegrowana. Paradygmat śmietnikowy. Czas Kultury, nr 4, 4–21.
Rejmer, M. (2019). Ziemia śmieci. W: B. Chomątowska, P. Dunin-Wąsowicz, N. Goerke, Z. Mikołejko, W.K. Pessel, …, U. Zajączkowska, Każdemu jego śmietnik. Szkice o śmieciach i śmietniskach (s. 43–53). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Richman-Abdou, K. (2019). Kintsugi: The Centuries-Old Art of Repairing Broken Pottery with Gold. Pobrane z: https://mymodernmet.com/kintsugi-kintsukuroi [dostęp: 20.01.2020].
Ricoeur, P. (2010). Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne? W: K. Michalski (red.), Rozmowy w Castel Gandolfo (T. 1; s. 166–181). Warszawa–Kraków: Centrum Myśli Jana Pawła II, Wydawnictwo Znak.
Scanlan, J. (2005). On Garbage. London: Reaktion Book.
Skubała, P. (2015). Żyjemy w świecie zależności. Aura, nr 2, 30–31.
Sloterdijk, P. (2011). Kryształowy pałac. O filozoficzną teorię globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Svenska Akdemien (2019). Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk. Pobrane z: www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf [dostęp: 17.01.2020].
Ślósarz, A. (2018). Dydaktyka „nowej humanistyki”: szanse i nieuniknione zagrożenia. W: R. Cudak, K. Pospiszil (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy – koncepcje – perspektywy (T. 1: Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki; s. 139–156). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tischner, J. (2010). Kryzys myślenia. W: K. Michalski (red.), Rozmowy w Castel Gandolfo (T. 1; s. 200–206). Warszawa–Kraków: Centrum Myśli Jana Pawła II, Wydawnictwo Znak.
Tokarczuk, O. (2008). Bieguni. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Tomaszewska, G., Szczukowski, D. (red.). (2018). Adaptacje. Szkolne użycia ponowoczesnych (anty)teorii literatury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Travis-Groves, C. (2013). Kintsukuroi – more beautiful for having been broken. Pobrane z: www.camiimac.com/good-juju-today-blog/kintsukuroi-more-beautiful-for-having-been-broken [dostęp: 20.01.2020].
UN CC:Learn (2013). Resource Guide for Advanced Learning on Integrating Climate Change in Education at Primary and Secondary Level (s. 5). Pobrane z: www.uncclearn.org/sites/default/files/inventory/resource_guide_on_integrating_cc_in_education_primary_and_secondary_level.pdf [dostęp: 21.01.2020].
Waśko, A. (2019). O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów). Kraków: Wydawnictwo Arcana.
Wągrowska, K. (2017). Życie zero waste. Żyj bez śmieci i żyj lepiej. Kraków: Wydawnictwo Znak Litera Nova.
Weisman, A. (2007). Świat bez nas. Gliwice: Wydawnictwo C.K.A.
Wójcik-Dudek, M. (2009). Baśń – powracająca lektura. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, t. 20, 30–37.
Zbierzchowski, C. (2020). Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej. Pobrane z: www.storytel.com/pl/pl/books/1225490-Chlopi-2050-czyli-Agronauci-w-czasach-katastrofy-klimatycznej [dostęp: 20.01.2020].
AKTY PRAWNE
Accord de Paris (2015). https://unfccc.int/sites/default/files/french_paris_agreement.pdf [dostęp: 10.07.2020].
United Nations Framework Convention on Climate Change (1992). https://unfccc.int/resource/docs/convkp/conveng.pdf [dostęp: 10.07.2020].
STRONY INTERNETOWE
http://klimatdlaziemi.pl/index.php?id=141&lng=pl [dostęp: 20.01.2020].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204
Data publikacji: 2020-12-31 10:41:33
Data złożenia artykułu: 2020-02-09 23:56:23
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.