Stawanie się człowieka pogranicza
Streszczenie w języku polskim
W artykule omówiono kategorie stawania się w kontekście filozoficzno-pedagogicznym. Stawanie się jest cechą człowieka pogranicza żyjącego w świecie wielokulturowym. Zdefiniowano pogranicze i wskazano, jakie cechy ma człowiek żyjący na owym pograniczu. Jednostka pogranicza jest dynamiczna, przekracza granice zarówno terytorialne, jak i aksjologiczne, po prostu się staje.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Bachtin, M. (1986). Estetyka twórczości słownej. Warszawa: PIW.
Burszta, W. (2008). Od wielokulturowości do międzykulturowości, z monokulturą w tle. Kultura Współczesna, nr 2(56), 19–36.
Castells, M. (2010). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grochowalska, M. (2014). Dylematy nowicjusza. Konteksty stawania się nauczycielem edukacji przedszkolnej. Edukacja Elementarna, nr 31, 27–40.
Grzmot-Bilski, G.J. (1996). Idea racjonalności w filozofii A.N. Whiteheada. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Hałas, E. (2006). Interakcjonizm symboliczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Handler, W. (2009). Etyka podmiotowej kreacji u Bachtina i Lacana. W: D. Ulicka (red.), Ja-inny. Wokół Bachtina (s. 5–23). Kraków: Universitas.
Jankowski, D. (2006). Edukacja wobec zmiany. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jaworska-Witkowska, M. (2009). Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jusiak, J. (2006). Pojęcie czasu u Jamesa i Whiteheada. W: B. Ogrodnik, K.W. Gródka (red.), Studia Whiteheadiana (T. 2). Kraków: Wydawnictwo PAT.
Kurcz, Z. (2008). Przedmiot socjologii pogranicza w świetle polskich doświadczeń́. W: Z. Kurcz (red.), Polskie pogranicza w procesie przemian (T. 1; s. 19–29). Wałbrzych: Wydawnictwo WWSZiP.
Lipiec, J. (2013). Filozofia pogranicza, pogranicze filozofii. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 65, 197–206.
Machaj, I. (2016). Pogranicze a tożsamość. Ile zmienności, ile stabilności? Pogranicze. Studia Społeczne, t. 27, cz. 1, 61–75, DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2016.27.01.04.
Magee, B. (2000). Wyznania filozofa. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Marciniak, Ł.T. (2008). Stawanie się nauczycielem akademickim. Analiza symboliczno-interakcjonistyczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 4(2), 1–141.
Nikitorowicz, J. (1996). Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa. W: H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie (s. 335–344). Toruń: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Nikitorowicz, J. (2003). Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo. Chowanna, nr 1, 50–66.
Nikitorowicz, J. (2014). Wielokulturowość – pogranicze – człowiek pogranicza. Ku paradygmatowi współistnienia, zachowania i kreowania pokoju. Drohiczyński Przegląd Naukowy, nr 6/24, 171–189.
Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nikitorowicz, J. (2018). Edukacja międzykulturowa w procesie wspierania rozwoju tożsamości w warunkach wielokulturowości. Kultura i Edukacja, nr 3(121), 55–68.
Nikitorowicz, J. (2019). Hybrydowa tożsamość́ na kulturowym pograniczu – potencjał i problem osobisty i grupowy? Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, vol. 32(2), 11–20, DOI: https://doi.org/10.17951/j.2019.32.2.11-22.
Ogrodzka-Mazur, E. (2007). Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Orłowski, A. (2016). Fascynacje pograniczem w dwudziestowiecznej myśli filozoficznej i antropologicznej – Bachtin, Todorov, Buber, Levinas. Pogranicze. Polish Borderlands Studies, t. 4(1), 5–23, DOI: https://doi.org/10.25167/ppbs439.
Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, podstawy nauk o wychowaniu (T. 1; s. 392–414). Gdańsk: GWP.
Perry, R. (2000). Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Warszawa: WSiP.
Skarga, B. (2005). Granice historyczności. Warszawa: PIW.
Stróżewski, W. (1987). O stawaniu się człowiekiem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, nr 6, 103–110.
Tatarkiewicz, W. (1998). Historia filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Taylor, C. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witkowski, L. (2000). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego.
Żelazny, M. (2000). Heglowska filozofia ducha. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.359-372
Data publikacji: 2020-12-31 10:41:56
Data złożenia artykułu: 2019-12-07 22:49:17
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.