„Klasa, laboratorium stereotypów?” Kiedy literatura dziecięca kwestionuje motywy bullyingu
Streszczenie w języku polskim
Bullying w szkole często zaczyna się od poniżających przezwisk. Uczniowie wykorzystują społeczno-kulturowe stereotypy dotyczące budowy ich ciała lub zachowania, aby zmienić nazwę swojego celu. Współczesna literatura dziecięca oferuje powieści opowiadające historie szkolnego bullyingu. Podkreślają one rolę stereotypów w realizacji dyskryminacji i przemocy związanej z molestowaniem. W artykule pokazano, w jaki sposób powieści te wyjaśniają młodemu czytelnikowi działanie bullyingu w szkole, aby wskazać na zainteresowanie autorów tych dzieł pedagogiką prewencji.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Français (France))Bibliografia
Amossy, R. (1991). Les idées reçues : sémiologie du stéréotype. Paris : Nathan.
Andriat, F. (2020). Rumeurs, tu meurs ! Namur : Éditions Mijade.
Antoine, A. (2024). Ne vois-tu rien venir ? Paris : Éditions Syros.
Aymon, G. (2013). Ma réputation. Paris : Actes Sud Junior.
Aymon, G. (2020). Silent Boy. Paris: Nathan.
Beauvais, C. (2018). Les petites reines. Paris : Éditions Sarbacane.
Beauvais, C. (2019). Comme des images. Paris : Éditions Sarbacane.
Bellon, J.-P., Gardette, B., Quartier, M. (2021). Harcèlement scolaire : le vaincre, c’est possible. La méthode de préoccupation partagée. Paris : ESF. DOI : 10.14375/NP.9782710143611.
Bénastre, S. (2023). Humilié ! Paris : Oskar éditeur.
Cali, D. (2014). 3 tyrans + 1 boloss = quelle vie ! Paris : Éditions Sarbacane.
Catheline, N. (2018). Le harcèlement scolaire. Paris : PUF.
Connan-Pintado, C. (2019). Stéréotypes et littérature de jeunesse. Hermès, La Revue, (83), 105–110. DOI : 10.3917/herm.083.0105.
Coslin, P. (2007). La socialisation de l’adolescent. Paris : Armand Colin.
Duru-Bellat, M. (2016). À l’école du genre. Enfance & Psy, (69), 90–100. DOI : 10.3917/ep.069.0090.
Girard, R. (1982). Le bouc émissaire. Paris : Grasset.
Grohan, N. (2017). De la rage dans mon cartable. Paris : Hachette.
Iser, W. (1985). L’acte de lecture : théorie de l’effet esthétique. Liège : Mardaga.
Jarman, J. (2001). Un élève de trop. Paris : Hachette.
Jeanson, A. (2021). Simon garçon invisible. Lyon : Éditions Amaterra.
Kalouaz, A. (2016). Les regards des autres. Paris : Éditions du Rouergue.
Langbour, N. (2024). La littérature de jeunesse contre le harcèlement scolaire. Paris : L’Harmattan.
Marguier, C. (2011). Le faire ou mourir. Paris : Éditions du Rouergue.
Oustinoff, M. (2019). Les avatars du stéréotype depuis Walter Lippmann. Hermès, La Revue, (83), 48–53. DOI : 10.3917/herm.083.0048.
Pessin, D. (2017). La carotte et le bâton. Paris : Talents hauts.
Pessin, D. (2021). Harceler n’est pas jouer. Bruxelles : Alice Éditions.
Radenac, M. (2017). Des livres et moi. Paris : Éditions Syros.
Romano, H. (2015). Harcèlement en milieu scolaire. Victimes, auteurs : que faire ? Paris : Dunod. DOI : 10.3917/dunod.roman.2015.01.
Ténor, A. (2016). Je suis boloss, mais je me soigne. Paris : Oskar éditeur.
Ténor, A. (2019). L’enfer au collège. Toulouse : Éditions Milan.
Villain-Gandossi, C. (2001). La genèse des stéréotypes dans les jeux de l’identité/altérité. Hermès, La Revue, (30), 27–40. DOI : 10.4267/2042/14515.
Zürcher, M. (2020). Des bleus au cartable. Paris : Didier Jeunesse.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.237-250
Data publikacji: 2025-12-10 20:51:36
Data złożenia artykułu: 2024-09-05 22:42:42
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.