Ewaluacja jakościowa w konsensualnym kształceniu humanistycznym

Magdalena Stoch

Résumé


Artykuł stanowi eksplikację koncepcji ewaluacji jako kluczowego elementu konsensualnego kształcenia humanistycznego. Została ona zdefiniowana jako systematyczne rozpoznawanie procesu zmian zachodzących na poziomie jednostki i grupy oraz kluczowy element procesu decyzyjnego. Funkcje tak rozumianej ewaluacji to: usprawnianie aktualnie trwających działań, promowanie kompetencji społecznych i wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie, budowanie poczucia bezpieczeństwa, utrwalanie efektów współpracy, wskazywanie na użyteczność przyswajanej wiedzy. W sposób skrótowy zostały omówione kolejne etapy procesu konsensualnego podejmowania decyzji oraz adekwatne dla nich pytania ewaluacyjne. Zaprezentowano tzw. matrycę ewaluacji, uwzględniającą – oprócz wspomnianych już elementów – kryteria ewaluacji (adekwatność, bezpieczeństwo, poziom partycypacji, trwałość wiedzy, umiejętności i postaw, pracę afektywną), kluczowe dla każdego etapu pytania, wskaźniki satysfakcji oraz przykładowe narzędzia służące do realizacji celu. Tekst zamyka szczegółowy opis wspomnianych narzędzi ewaluacyjnych.


Mots-clés


ewaluacja; kształcenie konsensualne; proces decyzyjny; kształcenie humanistyczne

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja. Elementy teorii nauczania, Warszawa 1990.

Carr W., Filozofia, metodologia i badania w działaniu, [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

Duda M., Neoliberalizm polskich gender studies. Czy to backlash odbiera nam słuchaczki/słuchaczy?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2016, nr 1.

Gender. Kulturowa tożsamość płci. Podręcznik dla trenerów, red. A. Dzierzgowska, P. Skrzypczak, B. Bryła, Warszawa 2005.

House E.R., Demokratyzacja ewaluacji, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1998.

House E.R., Główne podejścia, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1998.

Nevo D., Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Robson P., Projektowanie ewaluacji, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Seeds for Change, Consensus Decision Making, www.seedsforchange.org.uk/consensus.pdf [dostęp: 30.11.2018].

Sekutowicz K., Ewaluacja warsztatu, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. D. Cieślikowska, M. Branka, Kraków 2010.

Simons H., Specyfika i rozwój studiów ewaluacyjnych, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Stoch M., Dydaktyka polonistyczna społecznie zaangażowana – o metodzie projektu grupowego opartego na konsensusie (w druku).

Stoch M., Na drodze do upełnomocnienia. Konsensus w humanistyce – wprowadzenie do metody, [w:] Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, red. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Lublin 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.133-146
Date of publication: 2019-12-31 12:58:18
Date of submission: 2019-03-20 07:55:43


Statistiques


Visibilité des résumés - 1139
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2019, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.