Wybrane zagadnienia z polskiej ortografii w e-podręczniku (w zakresie szkoły ponadpodstawowej)

Danuta Krzyżyk

Résumé


W artykule zostały omówione materiały edukacyjne z zakresu ortografii zamieszczone w e-podręczniku na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Autorka, odwołując się do teorii podręcznika szkolnego oraz do opracowań z zakresu dydaktyki ortografii, oceniła pod względem merytorycznym i dydaktycznym przygotowane dla uczniów szkół ponadpodstawowych moduły poświęcone zasadom, na których opiera się polska ortografia.


Mots-clés


e-podręcznik; Zintegrowana Platforma Edukacyjna; polska ortografia; dydaktyka ortografii

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Awramiuk, E. (2007). O pożytkach płynących z wiedzy o historii ortografii. Białostockie Archiwum Językowe, (7), 47–54. DOI: 10.15290/baj.2007.07.03

Chomicki, G. (2006). Dylematy związane z opiniowaniem podręczników szkolnych. Prace Komisji do Oceny Podręczników Polskiej Akademii Umiejętności, 4, 13–22.

Gąsiorek, K., Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2010). Funkcje i struktura oraz język podręczników do kształcenia zawodowego. Przewodnik dla autorów i wydawców. Warszawa: MEN.

Gąsiorek, K., Hącia, A., Kłosińska, K., Krzyżyk, D., … Synowiec, H. (2011). Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja/wzory-opiniipodreczni-kow-dla-nowych-typow-szkol

Krzyżyk, D. (2004). Uczeń w krainie ortografii. W: D. Bula, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Dziecko w świecie języka (s. 203–269). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Krzyżyk, D. (2021). Znajomość wybranych reguł pisowni słownictwa religijnego przez studentów teologii pastoralnej i studentów filologii polskiej. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 6, 207–228. DOI: 10.17951/en.2021.6.207-228

Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2012). Podręcznik szkolny – pomoc czy przeszkoda w opanowaniu przez uczniów wiedzy i umiejętności (komunikatywność i funkcjonalność)? W: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny (s. 91–104). Warszawa: NCK.

Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2022). Język podręczników szkolnych w kontekście ich funkcji dydaktycznych. Warszawa: PAN.

Lisowski, T. (2010). Pisownia polska. Główne fazy rozwoju. Kwartalnik Językoznawczy, (3–4), 117–131.

Markowski, A. (2003). Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wilga.

Mikuła, E. (2016). E-podręczniki a rozwój edytorstwa cyfrowego. Napis, (22), 226–244. DOI: 10.18318/napis.2016.1.16

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2022). Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021

Podstawa programowa (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).

Polański, E. (red.). (2002). Nowy słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa: PWN.

Polański, E. (red.). (2016). Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa: PWN.

Polański, E., Jakubowicz, A., Dyka, F. (1996). Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo JUKA.

Rodzoś, J. (2009). Słowo w podręczniku szkolnym. W: J. Rodzoś, P. Wojtanowicz (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego (s. 27–77). Lublin: Lubelski Oddział PTG, Pracownia Dydaktyki Geografii INoZ UMCS.

Tokarski, J. (1979). Traktat o ortografii polskiej. Warszawa: WSiP.

www1: On-line. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/on-line.html

www2: Online. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/szukaj/online.html

Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2014). Remediacja użytkowych gatunków wypowiedzi. Casus: podręcznik. W: I. Blumental, A. Piasecka (red.), W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu (s. 357–364). Łódź: Wydawnictwo UŁ. DOI: 10.18778/7969-416-7.37

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024a). O projekcie. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/a/o-projekcie/D6MuKYnlK

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024b). Regulamin korzystania ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/a/regulamin/D165C4tTy

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE). (2024c). Wyszukiwarka do zapytania: Ortografia. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/szukaj?query=ortografia&stage=E4&subject=J%C4%99zyk+polski+LICEUM/TECHNIKUM




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.171-184
Date of publication: 2024-10-24 23:37:48
Date of submission: 2023-11-27 09:58:12


Statistiques


Visibilité des résumés - 127
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.