O niszczącej sile niewypowiedzianego w kilku współczesnych książkach dla młodzieży. Od pogłębionej refleksji do praktyki szkolnej

Karolina Kwak

Résumé


Autorka artykułu podejmuje refleksję nad rolą współczesnej literatury dla młodzieży. Podkreślając przede wszystkim wagę funkcji kompensacyjnej wybranych utworów, szuka wspólnych miejsc w książkach i innych tekstach kultury, które poruszają problemy samoakceptacji czy tożsamości. Jak rozmawiać o tym, co ważne dla młodych ludzi? Jak dzięki potencjałowi narracji budować mosty pomiędzy odległymi światami? Jak uaktywnić kompensacyjną rolę literatury? Między innymi te pytania są punktem wyjścia do refleksji nad istotą człowieczeństwa, zanurzoną w problemach młodych XXI wieku.


Mots-clés


refleksja; funkcja kompensacyjna; tożsamość; samoakceptacja

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Ainsworth, E. (2018a). Krzywda. Historia moich blizn. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Ainsworth, E. (2018b). Siedem dni. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Chrzanowska, A.A. (2021). Od Giotta do Caravaggia. Spacer po Galerii Uffizi. Łódź: rozpisani.pl.

Damour, L. (2020). Pod presją. Twarzą w twarz z epidemią stresu i lęku wśród dziewcząt. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Eisenberger, N.I., Lieberman, M.D., Williams, K.D. (2003). Does Rejection Hurt? An fMRI Study of Social Exclusion. Science, 302(5643), 290–292. DOI: 10.1126/science.1089134

Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2011). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Kawecki, W. (2019). Tajemnice Caravaggia. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Marcia, J.E. (1966). Development and Validation of Ego-Identity Status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551–558. DOI: 10.1037/h0023281

Osińska, N. (2016). Fanfik. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Sadecka, S. (2022). Zatrzymane w tajemnicy. Psychologia Nastolatka. Newsweek, (6), 47–50.

Sajewicz-Radtke, U. (2021). Mózg zdolny do wszystkiego. Psychologia Nastolatka. Newsweek, (1), 66–70.

Zubrzycka, E. (2018). Tajemnice pod lupą. O czym młodzież mówi, a NIE powinna. O czym młodzież NIE mówi, a powinna. Sopot: GWP.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.295-310
Date of publication: 2023-11-01 15:56:55
Date of submission: 2022-12-11 12:53:03


Statistiques


Visibilité des résumés - 594
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2023, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.