Dydaktyczny dwugłos, czyli o związkach praktyki i teorii
Résumé
Artykuł jest recenzją dwóch książek stanowiących ważny głos w dyskusji o dzisiejszej edukacji: Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka Marii Kwiatkowskiej-Ratajczak oraz Archipelag (nie tylko) dobrych myśli opracowany przez Michała Ratajczaka. Ich głównym celem jest nie tylko pogłębienie wiedzy dydaktycznej, lecz także wykazanie potrzeby zmiany stylu dzisiejszego myślenia o edukacji.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Chrząstowska, B., Wantuch, W. (2011). Ku samokształceniu. W: M. Kwiatkowska-Ratajczak (red.), Innowacje i metody. Podręcznik dydaktyki kształcenia polonistycznego (s. 109‒129). Poznań: Wydawnictwo UAM.
Janeczek-Kurleto, M. (2016). Wizja europejskiego nauczyciela (współczesnego). Pobrane z: https://www.edukacja.edux.pl/p-29993-wizja-europejskiego-nauczyciela-wspolczesnego.php [dostęp: 7.01.2021].
Kazimierczak, S. (2015). Mowa ptaków – wywiad z Maliną Prześlugą. Pobrane z: https://teatranimacji.pl/artykul/mowa-ptakow-wywiad-z-malina-przesluga [dostęp: 7.12.2021].
Koziołek, R. (2017). Humanistyka literaturoznawcza w dobie nowych konfliktów plemiennych. Próba wykonania ruchu. W: P. Czapliński, R. Nycz, D. Antonik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun (red.), Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii (s. 515–525). Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2002). Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2013). Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej. Poznań: Wydawnictwo Sorus.
Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2016). Wymiana idei. Szkice dydaktyczne o szkole i uniwersytecie. Poznań: Wydawnictwo TetraStudio.
Kwiatkowska-Ratajczak, M. (2021). Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Ratajczak, M. (oprac.). (2020). Archipelag (nie tylko) dobrych myśli. Poznań: Wydawnictwo TetraStudio.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2022.7.367-377
Date of publication: 2022-12-28 15:44:22
Date of submission: 2022-02-16 23:47:37
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2022, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.