Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach
Résumé
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z nauczaniem polskich zwyczajów socjolingwistycznych i socjokulturowych w Chinach. Skuteczną komunikację gwarantuje nie tylko opanowanie reguł gramatycznych i słownictwa, lecz także znajomość zasad panujących w kraju rozmówcy. Bazę teoretyczną stanowią prace poświęcone nauczaniu kultury polskiej w Europie, a materiał został zgromadzony przez autorkę podczas pracy na różnych wydziałach polonistyki w Chinach. Podejście międzykulturowe w nauczaniu polskich zachowań językowo-kulturowych w Państwie Środka wymaga innych rozwiązań niż w europejskim kręgu kulturowym.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
LITERATURA
Choi, S.E. (2018). Znaczenie komunikacji międzykulturowej w nauczaniu języka polskiego w Korei. W: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (s. 549–554). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Gębal, P.E. (2004). Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego. W: W.T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne (s. 69–94). Kraków: Universitas.
Gębal, P.E. (2010). Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas.
Jacoby, M. (2016). Chiny bez makijażu. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turka, P. (red.). (2016). Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C1. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Li, Y. (2012). Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(10), 263–273.
Lisowski, T. (2006). Specyfika nauczania języka polskiego na Dalekim Wschodzie. Polonistyka w Hankuk University of Foreign Studies w Seulu. Postscriptum, nr 2(52), 127–136.
Malejka, J. (2008). Potomkowie smoka o sobie samych, czyli o autostereotypie Chińczyków. Postscriptum Polonistyczne, nr 1(1), 207–225.
Malejka, J. (2010). Na głęboką wodę – o zaletach (i wadach) komunikowania się z Chińczykami wyłącznie po polsku. Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, R. 2009, 167–177.
Malejka, J. (2020). Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni. Postscriptum Polonistyczne, nr 26(2), 77–90, DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06.
Malejka, J., Zhao, G. (2010). Good morning, China! – czyli o dzień dobry po chińsku oraz niektórych formach adresatywnych. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(6), 59–66.
Marcjanik, M. (2008). Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Miodunka, W.T. (2004). Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania. W: W.T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne (s. 97–118). Kraków: Universitas.
Sidorowicz, W. (2014). Guanxi – chińska sieć wzajemnych powiązań. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, z. 5, 53–56.
Weggel, O. (2006). Chiny. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.
Wierzbicka, A. (1999). Emotions across Languages And Cultures: Diversity and Universals. Cambridge: Cambridge University Press.
Zarzycka, G. (2008). Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W.T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku (s. 63–77). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zarzycka, G. (2018). Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy. W: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (s. 534–548). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Żydek-Bednarczuk, U. (2015). Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
NETOGRAFIA
www1: www.gov.pl/web/chiny/narodowe-czytanie-w-chinach [dostęp: 4.01.2021].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485
Date of publication: 2021-09-22 09:55:58
Date of submission: 2020-07-31 11:18:20
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2021, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.