Literatura jako nauka pomocnicza w nauczaniu geografii

Ireneusz Gielata

Résumé


W artykule omówiono zagadnienie statusu literatury w nauczaniu geografii. Literatura, podobnie jak kartografia, mapuje przestrzeń, nadając jej imiona własne, które pozwalają zobaczyć w przestrzeni swoiste miejsca „zgęstniałego, mnogiego czasu” (Claudio Magris). Literackie mapy wiążą topografię z historią i w ten sposób realizują geopolityczny projekt „myślenia o miejscu, czasie i akcji jako spójnej całości” (Karl Schlögel). Nazwy literackie, takie jak Conradowskie „jądro ciemności” czy mare nostrum, mare monstrum z eseju Dariusza Czai, w dydaktyce geografii potrafią ukazać dramat „nawarstwiania się ziemi i historii” (Magris), dzięki czemu mapa w procesie nauczania może wywoływać katarktyczne doznania, tzn. wyostrzać wzrok, uaktywniać i uwrażliwiać spojrzenie ucznia.


Mots-clés


dydaktyka geografii; literatura; nauczanie; przestrzeń; topografia; proces nauczania

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Conrad-Korzeniowski, J. (1972). Jądro ciemności. Przeł. A. Zagórska. Wrocław: Ossolineum.

Czaja, D. (2018). Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych. Kraków: Wydawnictwo Pasaże.

Koziołek, K. (2017). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Magris, C. (2002). Mikrokosmosy. Przeł. J. Ugniewska, A. Osmólska-Mętrak. Warszawa: Czytelnik.

Magris, C. (2009). Podróż bez końca. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.

Markowski, M.P. (2013). Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Rybicka, E. (2014). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas.

Schlögel, K. (2009). W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce. Przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał. Posłowie H. Orłowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Simmel, G. (2006). Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2021.6.93-103
Date of publication: 2021-09-22 09:55:17
Date of submission: 2020-05-25 17:32:21


Statistiques


Visibilité des résumés - 1079
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2021, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.