Qualitative Evaluation in Consensual-Oriented Humanities Education

Magdalena Stoch

Abstract


The article is an explication of the concept of evaluation as a key element of consensual humanistic education. The evaluation is defined as a systematic recognition of the process of changes – at the individual and group level – and a key element of the decision-making process. The functions of the evaluation are: improvement of ongoing activities, promotion of social competences and strengthening of positive relations in the group, building a sense of security, consolidating the effects of cooperation, indicating the usefulness of the acquired knowledge. Next, the author briefly discusses the successive stages of the consensual decision-making process and the evaluation questions that are relevant to them. She presents the so-called “evaluation matrix”, taking into account – in addition to the already mentioned elements – evaluation criteria (adequacy, safety, level of participation, durability of knowledge, skills and attitudes, affective work), key for each stage of the question, satisfaction indicators and examples of tools to achieve the goal. The text closes a detailed description of these evaluation tools.


Keywords


didactics of the Polish language and culture; evaluation; consensus; agreement; dialogue; participation; empowerment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja. Elementy teorii nauczania, Warszawa 1990.

Carr W., Filozofia, metodologia i badania w działaniu, [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinkova, B.D. Gołębniak, Wrocław 2010.

Duda M., Neoliberalizm polskich gender studies. Czy to backlash odbiera nam słuchaczki/słuchaczy?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2016, nr 1.

Gender. Kulturowa tożsamość płci. Podręcznik dla trenerów, red. A. Dzierzgowska, P. Skrzypczak, B. Bryła, Warszawa 2005.

House E.R., Demokratyzacja ewaluacji, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1998.

House E.R., Główne podejścia, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1998.

Nevo D., Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Robson P., Projektowanie ewaluacji, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Seeds for Change, Consensus Decision Making, www.seedsforchange.org.uk/consensus.pdf [dostęp: 30.11.2018].

Sekutowicz K., Ewaluacja warsztatu, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. D. Cieślikowska, M. Branka, Kraków 2010.

Simons H., Specyfika i rozwój studiów ewaluacyjnych, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Warszawa 1997.

Stoch M., Dydaktyka polonistyczna społecznie zaangażowana – o metodzie projektu grupowego opartego na konsensusie (w druku).

Stoch M., Na drodze do upełnomocnienia. Konsensus w humanistyce – wprowadzenie do metody, [w:] Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, red. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Lublin 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2019.4.133-146
Date of publication: 2019-12-31 12:58:18
Date of submission: 2019-03-20 07:55:43


Statistics


Total abstract view - 1142
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.