Przeciw stereotypom, czyli jak zrozumieć niepełnosprawność. Studenckie projekty działań edukacyjnych na lekcjach języka polskiego

Dorota Karkut

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na wybrane przykłady literackie, które reprezentują problematykę niepełnosprawności, wciąż budzącą skrajne uczucia i stanowiącą przedmiot licznych dyskusji. Są one skutkiem stereotypów, które funkcjonują w społeczeństwie oraz pojawiają się w świecie niepełnosprawnych. Literatura najnowsza prezentuje bohaterów zmagających się z niepełnosprawnością w codziennych sytuacjach życiowych. Książki Anny Sobolewskiej Cela. Odpowiedź na zespół Downa, Katarzyny Ryrych Wyspa mojej siostry, Doroty Terakowskiej Poczwarka oraz Magdy Papuzińskiej Wszystko jest możliwe mogą stanowić niezastąpione źródło wiedzy na temat możliwości i ograniczeń osób z dysfunkcjami. Niejednokrotnie ten typ literatury (w tym pisarstwo autobiograficzne i reportaże) przełamuje stereotypy na temat niepełnosprawności jako nieszczęścia czy niezdolności do uczestnictwa w życiu społecznym oraz ukazuje, oprócz deficytów czy barier, mocne strony w rozwoju konkretnych ludzi (dzieci i dorosłych). Odnosząc się do edukacji polonistycznej i kształcenia nauczycieli, autorka zaproponowała studentom specjalności nauczycielskiej jako lektury omawiane w trakcie zajęć książkę Olgi Ptak Kto ukradł jutro? Czyli dlaczego nie jest jak z obrazka oraz zbiór reportaży Jacka Hołuba, noszący prowokujący tytuł Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Teksty te stanowią cenne źródło wiedzy na temat niepełnosprawności, a także mogą skłonić czytelników do nieco innego spojrzenia na tę grupę społeczną oraz ich bliskich i jednocześnie być ważnym punktem wyjścia do działań edukacyjno-wychowawczych. W artykule przedstawiono studenckie projekty związane z analizą wybranych utworów, które mają na celu przyjrzenie się sytuacji niepełnosprawnych bohaterów oraz ich rodzin, jak również zmotywowanie uczniów do przyjmowania postawy empatycznej i otwartości wobec opisanych tam problemów.


Słowa kluczowe


niepełnosprawność; stereotypy; edukacja włączająca; edukacja polonistyczna; literatura współczesna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bolińska, M. (red.). (2019). Literackie i nieliterackie obrazy nie(pełno)sprawności. Konteksty – konwencje – refleksje. Kielce: Wydawnictwo UJK.

Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Fidowicz, A. (2016). Niepełnosprawność w polskiej literaturze dla dzieci XIX wieku. Wielogłos, (4), 111–126.

Fidowicz, A. (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Gajak-Toczek, M. (2022). W świecie niepełnosprawności. Kilka refleksji wokół filmu Stephena Chbosky’ego „Cudowny chłopak”. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 7, 77–92. DOI: 10.17951/en.2022.7.77-92.

Gawron A. (2020). Matrifokalność a literackie dyskursy dziecięcej niepełnosprawności – wokół książek „Żeby umarło przede mną” Jacka Hołuba i „Kto ukradł jutro” Olgi Ptak. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 63(3), 111–124. DOI: 10.26485/ZRL/2020/63.3/7.

Główny Urząd Statystyczny (2024). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2023/2024. Warszawa–Gdańsk: GUS.

Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Janus-Sitarz, A. (2021). Kali czy Nabu? Jaka literatura i jaki nauczyciel będą uczyć rozumienia drugiego człowieka? W: A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis (red.), Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 1: Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej (s. 501–509). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Karkut, D. (2020). Osoba z niepełnosprawnością w literaturze dziecięcej i młodzieżowej na przykładzie powieści Magdy Papuzińskiej „Wszystko jest możliwe”. W: G. Różańska (red.), Deformacja – brzydota – odmienność. Literatura, język, kultura, dydaktyka (s. 215–235). Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.

Kostecka, W. (2017). Dziwne – odmienne – obce. Dziecko jako Inny we współczesnej polskiej prozie dziecięcej i młodzieżowej. Litteraria Copernicana, 23(3), 91–109. DOI: 10.12775/LC.2017.052.

Kwak, K. (2015). Bo świat nie jest niebiesko-różowy! Lekcje języka polskiego przełamujące stereotypy płciowe. W: A. Janus-Sitarz, A. Handzel, A. Kulig (red.), Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym (s. 53–64). Kraków: Universitas.

Latoch-Zielińska, M. (2022). Wybrane kreacje niepełnosprawnych bohaterów współczesnych tekstów literackich w praktyce edukacyjnej. Filoteknos, (12), 201–214.

Łebkowska, A. (2003). Empatia i stereotyp w prozie współczesnej – wzajemne uwikłania. Ruch Literacki, (1), 61–76.

Mężyk, A. (2016). Obraz dziecka z niepełnosprawnością w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Ogrody Nauk i Sztuk, (6), 415–422.

Morawska, I. (2018). Literatura jako „głos Innego” w przestrzeni edukacyjnej. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 3, 17–36. DOI: 10.17951/en.2018.3.17-36.

Pomirska, Z. (2022). Polski bez barier. Potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania w perspektywie inkluzji. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Ptak, O. (2019). Kto ukradł jutro? Czyli dlaczego nie jest jak z obrazka. Poznań: Wydawnictwo Albus.

Rapiej, G. (2016). „Jestem dziwny, ale oryginalny”: wiersz autystycznego dziecka porusza prostotą i szczerością. https://www.ofeminin.pl/lifestyle/to-nas-kreci/jestem-dziwny-ale-oryginalny-wiersz-autystycznego-dziecka/l12ernh

Sporek, P. (2016). Co czytać we współczesnej szkole? Wobec kanonu – kryteria doboru lektury (szanse, możliwości, zagrożenia). W: E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.) Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki (t. 2; s. 87–100). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Strawa-Kęsek, E. (2015). Metoda projektu w edukacji polonistycznej. Kraków: Universitas.

Strzępek-Leśniak, B. (2023). Matki dzieci z niepełnosprawnościami wychodzą z cienia w reportażowych prowokacjach Jacka Hołuba. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 341–351. DOI: 10.15584/dyd.pol.18.2023.24.

Szubert, M. (2019). Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze. W: M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń (red.), Fragmenty dyskursu maladycznego (s. 17–35). Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.

Szymborska, K. (2022). Lektura maladyczna. Dzieciństwo. Literatura i Kultura, 4(1), 151–168. DOI: 10.32798/dlk.956.

Śmiechowska-Petrovskij, E. (2021). Dyskursy niepełnosprawności w literaturze dziecięcej. Forum Pedagogiczne, 11(1), 115–129. DOI: 10.21697/fp.2021.1.07.

Wawer, K. (2019a). Polonista wobec wyzwań współczesności: imigranci z Ukrainy – o studenckim projekcie edukacyjnym. W: K. Maciejak, M. Trysińska (red.), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością (s. 261–288). Warszawa: Wydawnictwa UW.

Wawer, K. (2019b). Projekty studenckie – poradnik. https://profesjonalnypolonista.uj.edu.pl/documents/142168783/145603989/Projekty+studenckie-poradnik.pdf/d1598780-305d-4478-b2cf-7fa5e55955d7

Wlaźnik, J. (2019). Spotkanie z Innym – obraz osób z zespołem Downa w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Niepełnosprawność, (2), 38–66.

Włodarczyk, A. (2014). Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm, humanizm, dydaktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Wolanin, A. (2014). Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej. W: B. Niesporek-Szamburska (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 175–183). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Wolińska, J. (2015). Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora. Annales UMCS sectio J (Paedagogia–Psychologia), 28(1), 45–66. DOI: 10.17951/j.2015.28.1.45.

Zabawa, K. (2014). Ryzyko spotkania z Innym – niepełnosprawny we współczesnej literaturze dla dzieci. W: A. Janus-Sitarz (red.), Edukacja polonistyczna wobec Innego (s. 121–142). Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.313-334
Data publikacji: 2025-12-10 20:52:05
Data złożenia artykułu: 2024-11-11 21:50:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.