Culture of Participation in Social Media (on the Example of the Picturebook “Mr. Expressive” by Olga Tokarczuk and Joanna Concejo): Didactic Reflections

Elżbieta Mazur

Abstract


The article is devoted to the culture of participation in social media and the issue of creating an image on the Internet, using the example of the picturebook Mr. Expressive by Olga Tokarczuk and Joanna Concejo. Due to the fact that the writer and illustrator took up topics relevant to the net generation, such as consumerism, addiction to digital media, narcissism, loneliness, lack of acceptance and understanding of different attitudes, the word-and-graphic story of contemporary culture was subjected to didactic reflection (as a proposal for reading in Polish language classes).


Keywords


picturebook; Olga Tokarczuk; Joanna Concejo; media culture; Polish language teaching

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bader, B. (1976). American Picturebooks from “Noah’s Arc” to “The Beast Within”. New York: Macmillan.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bortnowski, S. (2011). „Bieguni” Olgi Tokarczuk – impresje czytelnika potocznie zapisane i ku szkole w poincie nachylone. W: A. Janus-Sitarz (red.), Szkolna lektura bliżej teraźniejszości (s. 169–179). Kraków: Universitas.

Bougsiaa, H., Cackowska, M., Kopciewicz, L., Nowicki, T. (2016). Smartfon i tablet w dziecięcych rękach. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.

Cackowska, M. (2017). Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 11–48). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Chmielewska, I. (2017). Zakorzenić się w codzienności. W: S. Frąckiewicz, Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji (s. 322–367). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Dobrowolska, H., Dobrowolska, U. (2019). Jutro pójdę w świat. Język polski, klasa 6, podręcznik, szkoła podstawowa. Warszawa: WSiP.

Dyduch, B. (2007). Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Dymel-Trzebiatowska, H. (2017a). Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową, K. Hallberg (przekład z języka szwedzkiego). W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 49–56). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Dymel-Trzebiatowska, H. (2017b). Od niemowląt po dorosłych. Europejska książka obrazkowa w nowym tysiącleciu, B. Kümmerling-Meibauer (przekład z języka angielskiego). W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 79–106). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

Grodecka, A. (2016). Słowo i obraz w epoce multiplikacji. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.

Grzenia, J. (2006). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.

Gurba, K. (2024). Edukacja medialna. W: K. Wolny-Zmorzyński, K. Doktorowicz, P. Płaneta, R. Filas, (red.), Leksykon terminów medialnych. T. 1: A–N. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Hejmej, A. (2010). Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja. Teksty Drugie, (5), 53–64.

Janus-Sitarz, A. (red.). (2004). Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury. Kraków: Universitas.

Janus-Sitarz, A. (red.). (2011). Szkolna lektura bliżej teraźniejszości. Kraków: Universitas.

Kantner, K. (2019). Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny. Kraków: Universitas.

Kasprzak, P., Kłakówna, Z.A., Kołodziej, P., Regiewicz, A., Waligóra, J. (2016). Edukacja w czasach cyfrowej zarazy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kita, M. (2016). Językoznawcy wobec badań języka w Internecie. Artes Humanae, 1, 111–124. DOI: 10.17951/arte.2016.1.111

Kopeć, U. (red.). (2017). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 2: Interpretacje – wartości – konteksty. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Kurczab, H. (2002). Teoria nauczania integrującego w praktyce polonistycznej. W: H. Kurczab, U. Kopeć, E. Kozłowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji polonistycznej (s. 17–51). Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Latoch-Zielińska, M. (2015). Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia. W: M. Latoch-Zielińska, I. Morawska, M. Potent-Ambroziewicz (red.), Edukacja a nowe media (s. 37–48). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Łuczak, A., Prylińska, E., Suchowierska, A., Maszka, R. (2017). Język polski. Między nami, klasa 7. Gdańsk: GWO.

Mazur, E. (red.). (2017). Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 1: Analizy i (re)interpretacje. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Mencwel, A. (red.). (1997). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Mykicka, E. (2012). Między teorią symulakrum a portretem. „Portrety” Anety Grzeszykowskiej i „Portrety” Thomasa Ruffa. Pobrane z: https://www.polisemia.com.pl/numery-czasopisma/numer-12012-8-gdzie-jest-postmodernizm-ii

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski. Pobrane z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem

Rabizo-Birek, M. (2023). Found Souls: Olga Tokarczuk Meets Joanna Concejo. W: L. Wiśniewska, J. Lipski (Eds.), Olga Tokarczuk: Comparative Perspectives (s. 64–94). New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781003369455-5

Rabizo-Birek, M. (maszynopis). Obrazy, które nas obserwują. W stronę sztuk wizualnych.

Rozporządzenie (2018). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018, poz. 467).

Stradowski, J. (2023). Co się dzieje w głowie hejtera? Skąd się bierze mowa nienawiści (fragm.). W: Nowe słowa na start! Podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej szkoły podstawowej (s. 276–279). Warszawa: Nowa Era.

Szczęsna, E. (red.). (2002). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: WSiP.

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk, O., Concejo, J. (2017). Zgubiona dusza. Wrocław: Wydawnictwo Format.

Tokarczuk, O., Concejo, J. (2023). Pan Wyrazisty. Wrocław: Wydawnictwo Format.

Warnke, A. (2023). Olga Tokarczuk, Joanna Concejo „Pan Wyrazisty”. Pobrane z: https://culture.pl/pl/dzielo/olga-tokarczuk-joanna-concejo-pan-wyrazisty

Wobalis, M. (2017). Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów. Analiza form i metod stosowania nowych mediów i technologii cyfrowych w akademickim kształceniu polonistów na przykładzie Serwisu Edukacji Interaktywnej Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323243083

Wysłouch, S. (2001). Literatura i semiotyka. Warszawa: PWN.

Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008). Wykłady ze stylistyki. Warszawa: PWN.

Żydek-Bednarczuk, U. (2013). Dyskurs internetowy. W: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny (s. 347–379). Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.153-170
Date of publication: 2024-10-24 23:37:46
Date of submission: 2024-02-13 15:10:42


Statistics


Total abstract view - 145
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.