Politycznie zaangażowane treści w japońskich fanowskich produkcjach wideo inspirowanych serią Atak Tytanów
Abstract
Łącząca w sobie postapokaliptyczne oraz fantastyczne wątki seria animowana Atak Tytanów jest jednym z najpopularniejszych na japońskim rynku tytułów ostatnich lat. Stała się ona inspiracją dla licznych prac fanowskich, w tym również wielu fan videos (fanowskich produkcji wideo). Artykuł przedstawia, w jaki sposób twórcy fan videos wykorzystują nawiązania do Ataku Tytanów (w szczególności muzykę z serialu oraz sposób edycji materiału wideo) w celu promocji konserwatywnych i nacjonalistycznych idei politycznych. Prace takie bardzo pozytywnie przedstawiają potencjalną remilitaryzację Japonii, propagują negatywny wizerunek krajów sąsiedzkich (Korei Południowej, Chińskiej Republiki Ludowej) jako zagrożenia oraz wyrażają bezpośrednie poparcie dla rządu premiera Abe Shinzō. Artykuł omawia, jak w odróżnieniu od liberalnych młodych Japończyków, zaangażowanych w merytoryczną dyskusję oraz działalność polityczną w świecie rzeczywistym, konserwatywna młodzież wykorzystuje pop kulturę oraz Internet jako narzędzia 'fanowskiej' agitacji politycznej przeprowadzanej w przystępnej, atrakcyjnej i emocjonalnej formie fan video, docierającej do szerokiego grona odbiorców dzięki wykorzystaniu popularności Ataku Tytanów.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Anime Lyrics, Guren no Yumiya, Anime Lyrics, bdw, [online:] https://www.animelyrics.com/anime/shingeki/gurennoyumiya.jis [data dostępu: 31.05.2018].
Anime Lyrics, Shinzō wo sasageyo, Anime Lyrics, bdw, [online:] https://www.animelyrics.com/anime/shingeki/shinzouwosasageyo.htm [data dostępu: 25.06.2018].
Brough, M. M. i Shresthova, S., Fandom Meets Activism: Rethinking Civic and Political Participation, „Transformative Works and Cultures” 2012, nr 10, [online:] http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/303/265 [data dostępu: 29.05.2018], DOI:10.3983/twc.2012.030.
Burgess, J. i Green, J., YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge 2009.
Coppa, F., Women, Star Trek, and the early development of fannish vidding. „Transformative Works and Cultures” 2008, nr 1, [online:] http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/44 [data dostępu: 29.05.2018], DOI:10.3983/twc.2008.0044.
Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays, pod red. K. Busse i K. Hellekson, Jefferson 2006.
Hills, M., Fan Cultures, Londyn 2003.
Isayama, H., Kōshin ga todokōtte suimasen! Henji shimasu!, Oficjalny Blog Hisayamy, 04.10.2010, [online:] http://blog.livedoor.jp/isayamahazime/archives/3639547.html [data dostępu: 02. 06.2018].
Ito, M., Technologies of the Childhood Imagination: Yu-Gi-Oh!, Media Mixes, and Everyday Cultural Production, [w:] Structures of Participation in Digital Culture, pod red. J. Karaganisa, Nowy Jork 2007, s. 88-111.
Itō, M., “As long as it’s not Linkin Park Z”: popularity, distinction, and status in the AMV subculture, [w:] Fandom unbound otaku culture in a connected world, pod red. M. Itō, D. Okabe i I. Tsuji, New Haven 2012, s. 275-298.
Jenkins, H., Star Trek: rerun, reread, rewritten: Fan writing as textual poaching. „Critical Studies in Mass Communication” 1988, 5(2), s. 88–107.
Jenkins, H., Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, Londyn 1992.
Jenkins, H., Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, Nowy Jork 2006.
Kingston, J., Extremists Flourish in Abe's Japan, „The Asia-Pacific Journal: Japan Focus” 2014, 12(44), nr 2, [online:] https://apjjf.org/-Jeff-Kingston/4809/article.html [data dostępu: 30. 05.2018].
Kingston, J., SEALDs: Students Slam Abe’s Assault on Japan’s Constitution, „The Asia-Pacific Journal: Japan Focus” 2014, 13(36), nr 1, [online:] https://apjjf.org/-Jeff-Kingston/4371 [data dostępu: 31. 05.2018].
Manabe, N., Uprising: Music, youth, and protest against the policies of the Abe Shinzō government. „The Asia-Pacific Journal: Japan Focus” 2014, 12(32), nr 3, [online:] https://apjjf.org/2014/12/32/Noriko-Manabe/4163/article.html[data dostępu: 30. 05.2018].
Manabe, N., The Revolution Will Not be Televised: Protest Music After Fukushima, Oksford 2015.
McCormack, G., Japan: Prime Minister Abe Shinzo’s Agenda, „The Asia-Pacific Journal: Japan Focus” 2016, 14(24), nr 1, [online:] https://apjjf.org/2016/24/McCormack.html [data dostępu: 30. 05.2018].
Noppe, N., The cultural economy of fanwork in Japan: dōjinshi exchange as a hybrid economy of open source cultural goods [praca doktorska], Leuven 2014, [online:] https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/458549 [data dostępu: 29.05.2018].
Oros, A. i Y. Tatsumi, Global Security Watch Japan, Santa Barbara 2010.
Osmond, A., Attack on Titan: the Controversy, „Manga UK” 2014, [online:] http://www.mangauk.com/13757/ [data dostępu: 24.06.2018].
Press Freedom in Contemporary Japan, pod red. J. Kingstona, Nowy Jork 2016.
Reid, R.A., Remaking Texts, Remodeling Scholarship, [w:] Film Remakes, Adaptations and Fan Productions, pod red. K. Loock i C. Verevis, Basingstoke 2012, s. 179-196.
SEALDs, Oficjalna strona Internetowa, [online:] https://www.sealds.com/ [data dostępu: 31.05.2018].
Seldomusings, The Possible Disturbing Dissonance Between Hajime Isayama’s Beliefs and Attack on Titan’s Themes, Musings that are seldom, 19.10.2013, [online:] https://seldomusings.wordpress.com/2013/10/19/migiteorerno/ [data dostępu: 02.06.2018].
Siuda, P., In pursuit of pop culture: Reception of pop culture in the People’s Republic of Poland as opposition to the political system – Example of the science fiction fandom, „European Journal of Cultural Studies” 2014, 17(2), s. 187-208, DOI: 10.1177/1367549413508100.
Stańczyk, M., Artykuł 9. Konstytucji Japonii dotyczący wyrzeczenia się wojny i posiadania sił zbrojnych – motywy, kierunki i potrzeby interpretacji. „Rocznik bezpieczeństwa narodowego” 2008, nr 3, s.166-179.
Takenaka, A., Japanese memories of the Asia-Pacific War: analyzing the revisionist turn post-1995. „The Asia-Pacific Journal: Japan Focus” 2016, 14(20), nr 8, [online:] http://apjjf.org/2016/20/Takenaka.html [data dostępu: 29.05.2018].
The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media, pod red. L. A. Lewis, Londyn 1992.
Turk, T., ‘Your Own Imagination’: Vidding and Vidwatching as Collaborative Interpretation, „Film & Film Culture” 2010, nr 5, s. 88-111.
Turk, T., Metalepsis in Fan Vids and Fan Fiction, [w:] Metalepsis in Popular Culture, pod red. K. Kukkonen i S. Klimek, Berlin 2011, s. 83-103.
Filmy wideo:
#Paeriatomōshimasu, [Shingeki no Kyojin] Abe Shinzō wo sasageyo!, 6.05.2017, [film online:] https://www.youtube.com/watch?v=AuKLNOm7lKc [data dostępu: 01.06.2018].
Burakku Rokku Azunyan, [MAD] Shingeki no Kyojin no OP de Shingeki no Nihon [Shinzō ni Sasagego yo], 17.05.2017, [film online:] http://www.nicovideo.jp/watch/sm31231880 [data dostępu: 24.06.2018].
GUROTESUKU2000, Shinkgeki no Jieitai full Chōkanzenban Kai, 03.03.2015, [film online:] https://www.youtube.com/watch?v=daD2SStSIWA [data dostępu: 01.06.2018].
Jisedai no Wakamono no Hoshu Channeru, [Kakuseiseiyo Nihonjin] Hosshuha ōen MAD Guren no Yumiya, 01.09.2015, [film online:] https://www.youtube.com/watch?v=FwDBBxBJZsA&t=0s&index=9&list=PLGsjq2hamWYh3COdFf37LulUA_juKIdO5 [data dostępu: 21.06.2018].
Rikujōjieitai kōhō channeru, Rikujōjieitai CM `Mamoritai hito ga iru' 3-bu Ver., 18.03.2010, [film online:] https://www.youtube.com/watch?v=qXTmPdjaxfU [data dostępu: 24.06.2018].
SEALDs FKA SASPL, [Hontō ni tomeru] Roppun de wakaru anpohōsei, 14.07.2015, [film online:] https://www.youtube.com/watch?time_continue=42&v=6LuZDH0GHOE [data dostępu: 31.05.2018].
SEALDs FKA SASPL, SEALDs "TO BE", 14.08.2016, [film online:] https://www.youtube.com/watch?time_continue=70&v=Xl6GtoAb_dM [data dostępu: 31.05.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2018.3.27-45
Date of publication: 2019-06-10 10:54:48
Date of submission: 2018-07-03 21:14:26
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Arte Humanae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.