Prorocy „śmierci książki” i prorocy nowych narodzin. O poszerzaniu możliwości medium
Abstract
Wiele narracji na temat książki i jej przyszłości jako medium ludzkich doświadczeń opiera się na przeczuciu, że w najbliższym czasie książka elektroniczna zastąpi tradycyjną kodeksową formę książki. Artystyczne projekty twórców liberatury oraz Jacka Dukaja pokazują, że te dwa rodzaje książkowych mediów mogą współistnieć i realizować się w przestrzeni kultury jako istotny eksperyment formalny, poszerzający możliwości medium. Niniejszy tekst obejmuje narrację o przekształceniach, jakim podlega myślenie o książce. Nacisk położony jest na wskazanie, że książka jako przedmiot nie jest tylko neutralnym nośnikiem treści, lecz jest także istotny przekaźnik znaczeń, możliwy do wykorzystania przez autora oraz czytelnika. Książka elektroniczna z kolei jest nowoczesnym wynalazkiem, który wpływa na zmianę postrzegania funkcji medium i problematyzowania współzależności między nim a tym, co przekazywane w dobie dominacji „świata cyfrowego” nad „światem pisma”.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
J. Dukaj, Bibliomachia, „Książki. Magazyn do czytania” 2015, nr 1, s. 8–12.
Z. Fajfer, Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.
R. Harris, Racjonalność a umysł piśmienny, przeł. M. Rakoczy, Warszawa 2014.
K. Muca, Świat tekstu w świecie kreski. Współczesna książka ilustrowana wobec tradycji eksperymentów z materią książki, [w:] Materialność i sensualność tekstu, pod red. J. Bedyniaka, Warszawa 2018 (w publikacji)
D. R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, przeł. M. Rakoczy, Warszawa 2010
M. Rychlewski, Książka jako towar, książka jako znak. Studia z socjologii literatury, Gdańsk 2013.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2018.3.103-113
Date of publication: 2019-06-10 10:54:55
Date of submission: 2018-07-01 12:08:24
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Arte Humanae
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.