“We Have to Remember it”. The Memory Imperative by Wiesław Kulikowski

Ewelina Radion

Abstract


In the poetry of Wiesław Kulikowski the memory protects the speaker from losing his own identity and the history from sinking into oblivion. Therefore, the lyrical subject that can be identified with the author, creating the myth of his own genesis in the poems, preserves the memory of the Second World War and traces the origins of his existence. Being aware that it is impossible to capture the moment in its invariability, he records the memories as well as the changes of his consciousness. The changeability of visions, overlapping mutually, completely imitate the dreamlike visions which manifest both fears and desires. The author uses, or forms, countless metaphors showing the impressions related to reaching the past. They are, for example: going inside a maze, illuminating a picture, pulling out a drawer, opening a photo album or rewinding a film. Stairs and depths of a well turn out to be characteristic here. Yet, a detailed accumulation of even the slightest recollections results in burning them down, and therefore, their symbolic destruction. Still, a total liberation from hurting images is not the intention of the speaking character who, in spite of pain, wishes to keep the memories of the past and, this way, expresses his regard for the history.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Buczyńska-Garewicz H., Metafizyczne rozważania o czasie. Idea czasu w filozofii i literaturze, Kraków 2003.

Chrostek M., Mit Raju utraconego i jego kompromitacja w kontekście losów powracających do ojczyzny zesłańców, [w:] Mity, mitologie, mityzacje: nie tylko w literaturze, red. L. Wiśniewska, Bydgoszcz 2005.

Czapliński P., Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.

Czechowicz J., Ballada z tamtej strony, [w:] Pisma zebrane, t. 1: Wiersze i poematy, oprac. J.F. Fert, Lublin 2012.

Drewnowski T., Walka o oddech – bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza Różewicza, Kraków 2002.

Eliade M., Aspekty mitu, przeł. P. Mrówczyński, Warszawa 1998.

Gazda G., Nowy Romantyzm, [w:] Słownik europejskich kierunków i grup literackich

XX wieku, wyd. 2, Warszawa 2009.

Grzęda E., Funkcja i estetyka motywów drzewa i lasu w twórczości Juliusza Słowackiego, Wrocław 2000.

Halisz J., Mielec w starej fotografii z klisz Augusta i Wiktora Jadernych, Mielec 1998.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.

Koryl J., Liryczne okruchy, „Super Nowości” 1998, nr 3.

Kozicka D., Wędrowcy światów prawdziwych. Dwudziestowieczne relacje z podróży,

Kraków 2003.

Krajewski K., Łabuszewski T., Białostocki Okręg AK-AKO, VII 1944 − VIII 1945, War-

szawa 1997.

Kunce A., Zlokalizować tożsamość!, [w:] Dylematy wielokulturowości, red. W. Kalaga,

Kraków 2004.

Lisak-Gębala D., Literackie świadectwa kresowej melancholii, [w:] W kręgu melancholii,

red. A. Małczyńska [et al.], Opole − Wrocław 2010.

Lisowski K., „Przypomnij. Zapomnij”, „Profile” 1980, nr 4.

Lisowski K., Poeta z Mielca, „Rzeczpospolita” 1997, nr 198.

Małczyńska A., W kręgu melancholii. Fragmenty historii, [w:] W kręgu melancholii, red.

A. Małczyńska [et al.], Opole − Wrocław 2010.

Ostasz G., Słowa, które dotykają muzyki, „Fraza” 2010, nr 3−4.

Ostasz G., W pejzażu zmagań o niepodległość. „Mazowsze” Krzysztofa Baczyńskiego, [w:] „Przeciwko smokom, jadom, kulom...”. O poezji polskiej 1939−1945, Rzeszów 1998.

Przybylski R., Mityczna przestrzeń naszych uczuć, Warszawa 2002.

Radion E., Samotność poety. Między oryginalnością a pustką, [w:] Samotność –

rzeczywistość czy fikcja?, red. J. Zimny, Stalowa Wola 2013.

Rżany R., Jeden wiersz i królestwo, „Nowiny” 1997, nr 181.

Skórczewski D., Melancholia dyskursu kresoznawczego, [w:] Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny, Lublin 2013.

Sontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Warszawa 1986.

Śliwiński P., Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007.

Uliasz S., Literatura Kresów – kresy literatury. Fenomen Kresów Wschodnich w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Rzeszów 1994.

Vattimo G., Ponowoczesność i kres historii, przeł. B. Stelmaszczyk, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał i oprac. R. Nycz, Kraków 1997.

Zaleski M., Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze

współczesnej, Warszawa 1996.

Zalewski C., Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne prezentacje w literaturze

polskiej, Kraków 2010.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2014.5.67
Date of publication: 2015-05-20 16:58:51
Date of submission: 2015-04-21 14:08:43


Statistics


Total abstract view - 1128
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 551

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Acta Humana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.